Reizen door…China

| Azië, China, Reisplannen

Wij begonnen met backpacken in China. Dit land is ongelooflijk groot. Het is bijna onmogelijk om het helemaal te verkennen. Helemaal in de, slechts, kleine 2,5 week die wij ervoor hadden. Daarom kozen wij voor een bijzondere stedentrip van Oost-China naar West-China.

Bezienswaardigheden

In het kort

Aankomen in Beijing vanuit Nederland geeft je onherroepelijk een cultuurshock. Een metro stampvol Chinezen vertrekt elke 4 minuten uit elk van de vele metrostations die Beijing rijk is. Ondanks dat er zelden zitplaats is, is dit een ideaal vervoersmiddel om de hoogtepunten van Beijing te bezoeken. De Verboden Stad, het Plein van de Hemelse Vrede (Tiananmen square) en het park rond de Tempel van de Hemel zijn zo allemaal goed te bereiken. Vanaf Station West vertrekken treinen naar Xi’an, een rit van 14 uur. In Xi’an kun je fietsen op de stadsmuur en naar een licht- en watershow bij de Big Goose Pagoda, maar de grootste trekpleister is het Terracotta Leger. De trein rijdt in 17 uur verder naar Chengdu, een van de groenste steden van China. Hier kun je het standbeeld van Mao Zedong en het People’s Park bezoeken, maar kom je waarschijnlijk vooral voor de panda’s. In de buurt van Chengdu vind je enkele fokcentra, omdat Chengdu dichtbij het reservaat ligt waar de laatste wilde panda’s leven.

Vervoer

De trein naar Xi'an

De trein naar Xi’an

Elke vorm van openbaar vervoer in China, barst uit haar voegen door het enorme inwonersaantal. Beijing en Chengdu hebben een metronetwerk, in Xi’an is dat ook bijna klaar. Je metrokaartje is geldig tot je het netwerk verlaat via één van de bovengrondse in-/uitgangen, ongeacht het aantal overstappen. Tussen grote steden rijden treinen. De nachttrein is een goed vervoersmiddel om de grote afstanden te overbruggen, maar je moet enkele dagen van tevoren een kaartje kopen bij het station om nog een plaatsje te kunnen krijgen. Waar geen metro’s of treinen rijden, kun je vaak met de bus komen. Tot slot zijn er taxi’s, kun je in de steden prima fietsen en kan je natuurlijk altijd nog lopen.

Eten

Het eten op de markt

Eten in China

Chinezen eten niet hoe Nederlanders Chinees eten. Vaak eet je als basis noodles, gebakken of in een soep, of gekookte rijst. Daarbij kies je dan naar smaak groenten of vlees. Je eet met stokjes, maar dat is niet de grootste uitdaging. Het bestellen wel. Een woordenboekje, of het leren van een paar Chinese tekens, is best handig. Kies anders een restaurant dat plaatjes heeft hangen op de muur, of waar mensen zitten die iets lekkers eten dat je aan kunt wijzen. Maar weinig Chinezen spreken Engels. Wil je goed én goedkoop eten, eet dan bij het lelijkste straattentje met TL-verlichting waar ook een paar Chinezen zitten te eten.

Slapen

We sliepen in China in tweepersoonskamers, vaak met gedeelde douche. Ontbijt is gewoonlijk niet inbegrepen. De matrassen zijn soms dun, maar er is bijna altijd airco. De meeste Chinezen overnachten in ho(s)tels die geen toeristen mogen herbergen, dus de geluidsoverlast op de kamers valt mee. De hostels zijn nooit superschoon, maar ook niet smerig. Je kan altijd vragen of je de kamer en het sanitair eerst even mag zien.

Kosten

In China betaal je met de Chinese yen (¥, yuan), ook wel renminbi genoemd, afgekort als RMB. China hoeft geen duur land te zijn, maar is ook niet spotgoedkoop. Vooral de entreekosten lopen snel op, omdat voor bijna elke toeristische attractie goed geld wordt gevraagd. In een kleine tweeënhalve week gaven we met z’n tweeën bijna €1200,- uit, inclusief de telelens die we in Xi’an kochten voor €309,-, exclusief het vliegticket naar Beijing. We aten op zijn goedkoopst voor €1,50 met z’n tweeën, we sliepen op z’n duurst voor €19,- per nacht. Pinnen kan in alle grote steden, maar niet bij alle banken. Wij pinden vaak bij de HSBC en ICBC, zo’n ¥2500 tot ¥3000 per keer.

Tips

Wij vonden onze Lonely Planet reisgids in China onmisbaar. De locals op straat kunnen door de taalbarrière weinig informatie geven of ontvangen, dus het helpt als je weet wat je wilt. Komt er iemand op je af met een fotocamera, schrik dan niet en denk niet dat ze je willen vragen om een kiekje van hen te schieten; ze willen graag met jou op de foto omdat Westerlingen hier nog best zeldzaam zijn. Laat je bij de Forbidden City niet oplichten door jongeren die je meevragen voor een biertje, de rekening kan duur uitvallen. Wees ook niet te wantrouwend, de Chinezen zijn best gezellig, zeker in de nachttreinen! Deze route door China is goed te combineren met een doorreis naar Tibet. Het Mix Hostel biedt goede tours aan. Let dan wel op dat je, bij het aanvragen van je Chinese visum, niet aangeeft dat je naar Tibet door wilt reizen.

Reisschema

  • Beijing in 5 dagen
  • Nachttrein 14 uur
  • Xi’An in 4 dagen
  • (Nacht)trein 17 uur
  • Chengdu in 6 dagen

Deel met anderen

Reacties

  1. Jolein zegt:

    Superhandige informatie, evenals deze soortgelijke post voor China! Erg fijn, bedankt!

  2. Jolein zegt:

    Hoi Pim en Jiska,

    Ik wil jullie nogmaals lastig vallen met een vraag over China. Wij hebben namelijk twee enkeltjes Beijing met Qatar Airways geboekt, en de visa zijn ook bijna geregeld. Nu heb ik net echter met Qatar Airways gebeld en zij vertelden ons dat wij zonder retour ticket het vliegtuig niet in mogen. Hoe hebben jullie dit ervaren? Ik weet niet met welke maatschappij jullie hebben gevlogen, maar ben benieuwd of dit ook voor jullie gold en hoe jullie dit hebben opgelost. De man aan de telefoon vertelde dat een bus of treinticket het land uit niet volstaat.

    Ik ben benieuwd. Groetjes!

    • Pim zegt:

      Hoi Jolein,

      Geen probleem! Wat een vervelend bericht voor jullie :(.
      Wij hebben eigenlijk nooit contact gehad met de luchtvaartmaatschappij. We vlogen met de Poolse maatschappij Lot. Alleen bij het aanvragen van onze visa moesten we een (fictieve) route aangeven, verder geen tickets nodig gehad. Geluk gehad dus..maar daar hebben jullie weinig aan.
      De tweede keer dat we China inkwamen (zonder visum op doorvlucht naar Mongolië), werden onze volgende vliegtickets wel gecontroleerd. De vliegmaatschappij heeft volgens mij wel de verantwoordelijkheid om je terug te vliegen, als je geweigerd wordt. Met een visum lijkt het me niet van toepassing. Je hebt dan op papier toch recht op toegang (je ‘uitreis’ is dan door de ambassade ‘gecontroleerd’). Misschien is de vliegmaatschappij daarmee ervan te overtuigen dat het risico op weigering klein is?

      Benieuwd naar de afloop! Succes!!

      • Jolein zegt:

        Hee Pim,

        Bedankt voor je reactie! Wij hebben een dag later nog eens gebeld. We kregen toen een ander persoon aan de telefoon en die vertelde ons gek genoeg heel wat anders. Zij vertelden dat het kon zijn dat ze ons om een bewijs het land uit te vragen, en dat bijvoorbeeld een treinticket dan ook al volstaat. Dat klonk voor ons een stuk realistischer. Het komt vast goed 🙂

        • Pim zegt:

          Ha Jolein,

          Fijn dat het nu al wat zekerder wordt! Hebben jullie inmiddels je visa al binnen? Het begint al dichtbij te komen hè! Leuk! Succes nog even! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *